Analyysit ja konsultointi
Johtamiskulttuurin arviointi (Mgmt Audit)
”Yrityskulttuuri syö strategioita aamiaiseksi”, sanoi Jack Welch mieleenpainuvasti aikanaan. Yrityskulttuurin muodostavat ihmiset, toimintatavat ja perinteet, mutta sitä ylläpitää ja kehittää toimiva johto. Useimmat keskisuuret ja sitä isommat yritykset haluavat jatkuvasti mitata henkilöstönsä tyytyväisyyttä juuri siksi, että tiedettäisiin (varsinkin esim. hallituksissa, joiden jäsenet eivät ole päivittäin asiaa paikan päällä toteamassa) missä mennään? Asiasta kielii myös tietenkin esim. henkilöstön vaihtuvuus ja menestyminen vaikkapa joissain parhaat työpaikat kisoissa. Mitkään mittarit ja kyselyt eivät kuitenkaan anna yhtä selkeää ja tarkkaa kuvaa yrityksen kulttuurista ja johtamisen tilasta, kuin ulkopuolisen ja lahjomattoman asiantuntijan tekemä haastattelututkimus. Voi aina olla, että mittauskyselyihin ei uskalleta tai viitsitä vastata rehellisesti. Keskiajan viisaat kuninkaat pitivät hoveissaan narreja, joilla ainoina oli oikeus pilkata hallitsijaa ja sanoa, mitä kansa syvissä riveissään oikeasti ajatteli kuninkaasta. Muille tämä pilkka ja rehellisyys oli tietenkin suurta huvia, mutta kuninkaille siitä oli myös suuri hyöty. Omistajien ja hallitusten jäsenten tulee tietää, mikä yrityksen tunnelma on jo millaista johtamista suositaan. Siedetäänkö vanhakantaista johtamista pakon edessä vai halutaanko yritykseen töihin siksi, että siellä pääsee kehittymään sen hienon johtamiskulttuurin vuoksi? Ottakaa yhteyttä, niin keskustellaan tarpeesta ja räätälöidään tilanteeseen soveltuva ratkaisu?
Myyntiorganisaation arviointi (Sales Audit)
Monissa yrityksissä myyntiorganisaatio on ratkaiseva menestystekijä. Siksi sen suorituskyvyn tulisi olla niin omistajille, hallitukselle, toimivalle johdolle kuin mahdolliselle ostajakandidaatillekin sydämen asia. Yrityksen johdon voi olla kuitenkin joskus vaikeaa arvioida oman yrityksen myyntitoimintaa objektiivisesti. Voi myös olla, että toimiva johto on ansioitunut kapealla alalla, eikä siksi pysty vertaamaan omaa myyntiorganisaatiotaan kuin omaan aikaisempaan tekemiseen tai kilpailijoihin. Vaikkei siis edes mitenkään erityisemmin haluaisi suojella omaa napaansa. Hallituksille toimitettavat myynnin tulosluvut tai mahdolliselle ostajakandidaateille toimitettavat DD -luvut puolestaan harvoin kertovat koko totuutta. Pekan toteuttama myyntiorganisaation arviointi tehdään aina räätälöidysti ja siinä laajuudessa kuin asiakas sen haluaa. Haastatellaanko esim. ainoastaan myynnin johtoa, vai myös myyjiä? Kysytäänkö myös asiakkailta? Kuinka monelta? Kysy lisää, niin saat tietää millaisia kokonaisuuksia on tarjolla ja missä voidaan varioida?
Niin johtamiskulttuurin kuin myyntiorganisaationkin arviointi tukeutuu henkilöhaastatteluihin ja prosesseihin ja niihin liittyviin järjestelmiin tutustumiseen. Haastattelut ja kerätyt muut tiedot analysoidaan, niistä tehdään johtopäätökset ja arviot ja kokonaisuus koostetaan helposti luettavaksi ja selkeäksi raportiksi, minkä olennainen osa on suositukset toteutettavista toimenpiteistä.
Konsultointi
Pekka Paloheimo tarjoaa konsultointiapuaan esimerkiksi myyntiprosessien kuvantamisessa, soveltuvan myynnin johtamisjärjestelmän ja mittariston rakentamisessa tai johtoryhmätyöskentelyn kehittämisessä. Työskentelymalli konsultointiprojekteissa on erilaisten kokoonpanojen kanssa järjestettävät workshopit, jotka tuottavat suoraan käyttöön soveltuvaa materiaalia. Dokumentoinnin voi tehdä joko asiakas tai Pekka sopimuksen mukaan. Näissä projekteissa sovitaan jokin lähtökohtainen tavoite ja sen laajuus ja Pekka esittää ajankäyttö- ja kustannusarvion, joka on suuntaa antava. Ensin tehdään lähtötilanneanalyysi ja sen pohjalta jatketaan.

”Olimme keväällä 2021 tilanteessa, jossa meidän oli tavalla tai toisella saatava aikaan kasvua kansainvälisessä liiketoiminnassamme. Kartoitin erilaisia vaihtoehtoja ja halusin pohdintani tueksi kuulla ulkopuolisen asiantuntijan näkemyksiä tilanteesta. Halusin ensinnäkin arvion nykyisistä kompetensseistamme ja mahdollisuuksistamme ja toiseksi näkemyksen siitä, mitä kannattaisi tehdä ja lisäksi (jos mahdollista) ehdotuksen ulkopuolisesta kehitysavusta. Päädyin tilaamaan Sales Audit -analyysin Pekka Paloheimolta ja olin valintaan tyytyväinen. Pekka haastatteli kaikki myyntimme avainhenkilöt ja teki haastattelujen pohjalta analyysin, joka esiteltiin minulle selkeän ja loogisen raportin muodossa. Vaikka johtopäätökset monilta osin vahvistivat omia näkemyksiäni, toi raportti eteeni myös uusia asioita ja sellaista, jota en ehkä itse olisi kyennyt liian lähellä olevana näkemään samoin. Analyysi toteutettiin tehokkaasti ja sovitusti ja se auttoi minua valitsemaan toimintalinjat jatkossa. Ammattimaisessa toteutuksessa näkyi Pekan pitkä kokemus ja ymmärrys myynnistä ja myynnin johtamisesta myös kansainvälisessä ympäristössä.”
Jani Hämäläinen; CEO, Teknikum Group Ltd