Filosofia

sivukuva filosofia Nuno Antunes

Filosofia

Nomas Oy on saanut nimensä 1980 -luvun legendaariset keskisarjan nyrkkeilijän Roberto Duranin ikonisesta lausahduksesta. Duran ymmärsi hävinneensä uusintaottelun Sugar Ray Leonard:ille, eikä halunnut enää lisää nöyryytystä. Hän huusi espanjaksi ”No Mas!” (ei lisää tai ei enempää tai riittää jo!) ja käveli omaan kehänurkkaansa.
Duran oli voittanut miesten ensimmäisen kohtaamisen, missä hän oli saanut houkuteltua teknisemmän Leonardin omaan mahcokulttuuria ihannoivaan open field -otteluun. Taka-askeleita ei otettu ja iskujen vaihto oli raivoisaa. Duran oli ottelua edeltäneissä haastatteluissa pilkannut ja kyseenalaistanut Leonardin miehisyyttä saaden tämän täysin pois tolaltaan ja näin haavoittuvaksi. Leonard lähti vastoin kaikkien odotuksia ja ohjeita tappeluun ja hävisi tämän tyylin paremmin hallinneelle Duranille.

Toiseen otteluun Leonard valmistautui huolellisesti ja kuunteli valmentajiensa ohjeita. Duran oli juhlinut mestaruuttaan ja päästänyt kuntonsa rapistumaan. Tällä kertaa sukupolvensa lahjakkaimpiin nyrkkeilijöihin kuulunut Leonard tanssi kevyesti ja elegantisti härkämäisen Duranin iskujen tieltä ja iski salamana takaisin. Hän sai lopulta janoamansa revanssin. Duranin kaltaisten ”Panaman kivinyrkkien” aika oli ohi. No mas.

No mas johtamisessa

”Ei meillä ole kerta kaikkiaan varaa pitää huonoja esimiehiä” -totesi eräs asiakkaani. Hän viittasi siihen, kuinka kallista on hyvien ihmisten rekrytointi ja varsinkin siihen, kuinka kallista on menettää talon tavoille oppinut tuottava huippuasiantuntija. Ja jos tällainen henkilö lähtee tai ei pestaudu siksi, että firmassa on huonoa johtamista tai vanhanaikainen johtamiskulttuuri, pitää nämä asiat päivittää.

Maailma muuttuu nopeasti ja moni ennen siedettäväksi tai ”ihan Ok:ksi” koettu johtamiskäyttäytymisen malli on auttamattomasti vanhentunutta. Pikkutuhmat tai vain ”vähän” rasistiset heitot tai täysin viattomalta tuntuva tytöttely herättävät milleniaaleissa ja tätä nuoremmissa myötähäpeän tunteita ja helposti aletaan katsella urapolkua jossain muualla. Pahimmassa tapauksessa todellista syytä ei kehdata sanoa ja jos ei sitä yrityksen ylimmässä johdossa ymmärretä, hiipuu firma selittämättömästi aivokatoon. Silloin olisi pitänyt ajoissa osata sanoa No Mas! ja ryhtyä tekemään asioille ja johtamiskulttuurille jotain. Huono, vanhakantainen johtaminen voi olla passiivista johtamiskäyttäytymistä. Tällöin tunneköyhä manager -tyyppinen numeroniilo istuu nurkkahuoneessaan ja välttelee johdettaviensa kohtaamista. Tai sitten se voi olla aktiivista, ylimielistä, runnovaa ja brutaalia machoilua, jossa ”alaisia” pidetään pelossa ja/tai muuten vaan ruodussa. Molemmat johtajiksi nimetyt ovat voineet joskus olla erinomaisen hyväksi koettuja tyyppejä ja saaneet tuloksia aikaan. No mas. Nyt he ovat firmoille rasite ja tulevaisuuden menestyjät satsaavat kehittävään johtamiseen.

No mas myynnissä

Marc T. Millerin ja Jason M. Sinkovitzin ”Myynti on kuollut” teos julkaistiin jo v. 2005. Viimeistään tuo teos aloitti kiivaan keskustelun arvon myynnistä tai myyjän asiakkailleen tuottamasta lisäarvosta. Tämä keskustelu käy kiivaana edelleen, eikä loppua näy. Kuka puhuu ratkaisumyynnistä, kuka Value based selling:istä. Perusviesti ja ydin on yksinkertainen. Pelkän tuotteen esittelyn ja myymisen sijaan myyjän on kyettävä ymmärtämään asiakkaansa liiketoimintaa ja osattava osoittaa oman tuotteensa tai palvelunsa rooli tuon liiketoiminnan kehittymisessä ja menestyksessä. Ennen riitti se, että oli työtä pelkäämätön hurmaava persoonallisuus, joka tunsi tuotteensa Key Selling Point:it. Vielä jos hallitsi joitain vanhemmilta ja kokeneemmilta kaupparatsuilta opittuja closing tekniikoita, joilla asiakkaalta saatiin nerokkaasti puristettua nimi paperiin, oli firman ykkösmyyjiä. No mas. Nykyään täytyy hallita muutakin. Täytyy osata käydä keskusteluja nurkkahuoneessa. Täytyy ymmärtää asiakkaan business ja enemmänkin. Pitäisi osata tulkita asiakkaan asiakkaiden mieltä. Myyjä, joka pystyy häivyttämään oman myyjäroolinsa asiakastaan auttavan businesskonsultin roolin taakse, saa enemmän kauppaa paremmilla katteilla asiakkailta, jotka ovat tyytyväisempiä kuin kilpailevan tuotteen myyjän asiakkaat. Tämän päivän ja tulevaisuuden huippumyyjä ymmärtää, mikä on kunkin asiakkaan Key Buying Reason.

No mas itsensä johtamisessa

Oli kyse pitkästä urheilusuorituksesta, oman johtamiskäyttäytymisen muuttamisesta, myyntitulosten saavuttamisesta, laihduttamisesta tai tupakoinnin lopettamisesta, itsensä johtamisen ytimessä on aina rehellisyys ja peiliin katsominen.
Ylipainoinen ihminen on luultavasti syönyt liikaa tai vääriä ruoka-aineita tai liikkunut liian vähän. Se oli ainakin oma tilanteeni, kun päätin pudottaa 30 kg keski-ikäisen miehen painoani. Olin jo vuosia hankkinut vaatteita, joista ylipainoani ei huomannut. Peileistä en erityisemmin pitänyt.

Johtaja, joka ei pysty muuttamaan ylimielistä käyttäytymistään ei oletettavasti usko, että käytöksen muuttamiselle on varsinaisesti ja ihan oikeasti niin kovin suurta tarvetta. Tuloksissaan muiden perässä laahaava myyjä epäilee, että toiset ovat saaneet parempia liidejä tai näillä käy parempi tuuri, eikä kovempi työnteko siksi auta tai kannata.

Kun kestävyysjuoksutulokset eivät ikinä ehdi parantua kunnolla ennen kuin paikat menevät rikki, ovat tainneet ohjeet riittävästä levosta ja peruskunnon kärsivällisestä kehittämisestä unohtua.

Pitää lopettaa itsensä huijaaminen. No mas. Ei enää selityksiä sille, miksi et tehnyt kuten tiesit olevan tarpeen. Ei enää puolusteluja. Jätä itsesi kiinni siitä, että yrität luistaa velvoitteistasi, tai oikoa, tai mennä siitä, missä aita on matalin. Ei enää: ”No vaan tämän kerran tai yksi vielä.” Suoraan sanottuna, lopeta itsesi kusettaminen. No mas.