Valmennukset

Kehittävä johtaminen

Pekka soveltaa johtamisvalmennuksissaan pohjoismaalaiseen luonteenlaatuun ja yhteiskuntaan soveltuvaa kehittävän johtamisen mallia. Joku toinen voi puhua valmentavasta johtamisesta. Ajattelun juuret ovat transformationaalisessa johtamisessa ja perusideana on joka tapauksessa se, että pyritään saamaan aikaan jatkuvan kehittämisen ja kehittymisen kulttuuria yrityksiin. Tällaisessa työympäristössä motivaatio tekemiseen syntyy työntekijöillä ennemmin sisäisesti kuin ulkoisesti. Johtamiskäyttäytyminen on kehittävää sen sijaan, että se olisi välinpitämätöntä tai autoritääristä.

Pekalla on oikeus toteuttaa Ruotsin maanpuolustuskorkeakoulun omistamaa tarkkaan konseptoitua kehittävän johtajuuden valmennuskokonaisuutta. Tämä pitää sisällään erinomaisen syvän ja tarkan 360 -analyysin ja koostuu yhteensä 4 (3 +1) lähipäivästä.

Kokemuksiin perustuen asiakkaan kannattaa tuon tiukkaan määritellyn alun jatkeeksi tilata ohjelmaansa sopivasti jatkovalmennusleirejä, joissa alussa opittua johtamisfilosofiaa harjoitellaan soveltavin ja mahdollisimman käytännönläheisin esimerkein. Jatko-ohjelmaan voidaan tapauskohtaisesti sisällyttää asioita, analyyseja ja harjoituksia mm. seuraavilta johtamisen osaamisalueilta:

  • GROW coaching
  • Muutoksen johtaminen
  • Tavoitejohtaminen
  • Palautteen antaminen
  • Vaativat johtamistilanteet
  • Motivointi
  • Kehityskeskustelut
  • Palaverikäytännöt

Myynnin johtaminen

Kumpia on helpompi johtaa, myyjiä vai niitä, jotka eivät myy? Tyypillisesti myynnin esihenkilö vastaa, että niitä toisia on helpompi johtaa ja päinvastoin. Molemmilla on pointtinsa. Toisia johtava sanoo, että myyjiä on helppo johtaa, koska kaikkea voidaan mitata numeerisesti. Myyjiä johtava toteaa, että ehkä niin, mutta myyjät ovat ammattimaisia manipulaattoreita ja primadonnia ja siksi maailman vaativimpia johdettavia.

Myynnin johtamisen ytimessä on ammattimainen Pipeline mgmt., mikä tarkoittaa sitä, että toiminnot, organisaatio ja järjestelmät on räätälöity voimassa olevaan myyntistrategiaan. Myyntistrategia taas perustuu puolestaan riittävän perusteelliseen markkina-analyysiin, jossa on arvioitu asiakaskentän lisäksi myös omat ja kilpailijoiden vahvuudet ja heikot kohdat. Myyntistrategiaa toteuttamaan määritellään myyntiprosessit (esim. uusasiakashankinta, tuotelanseeraukset ja KAM -prosessit), joiden toteutumista ja tehokkuutta arvioidaan niille asetettujen relevanttien mittaristojen avulla. Kun kaikki em. on kunnossa, pystytään tuloksia ennustamaan ja korjaustoimenpiteitä toteuttamaan ajoissa.

Myynnin mgmt puolen lisäksi osaava myynnin esihenkilö hallitsee myös itse myyntiprosessien eri vaiheet ja kykenee tarvittaessa valmentamaan näitä osa-alueita myyntitiimilleen. Karkeasti se tarkoittaa ammattimaista myyntimahdollisuuksien analysointia ja valintaa, kontaktin saamista ja luottamuksen herättämistä, kykyä pureutua asiakkaan tilanteeseen, taitoa esittää oma ratkaisu asiakashyötyjen valossa ja muista positiivisesti poiketen sekä lopulta kykyä kaupan päättämiseen.

Myynnin johtamisen valmennukset ja valmennusohjelmat räätälöidään aina tarpeen mukaan ja siitä lähtökohdasta, kuinka kypsä asiakkaan myyntiorganisaatio on tällä hetkellä. Asiassa päästään parhaiten eteenpäin, kun käydään avoin keskustelu lähtötilanteesta.

Johtoryhmätyöskentely

Hyvä johtoryhmä työskentelee yhteisen päämäärän eteen voimiaan ja ideoitaan säästämättä ja tukee toimitusjohtajaansa yksiselitteisesti. Jos johtoryhmätyöskentely kuitenkin on vaillinaista, saattaa se olla jopa haitallista koko yritykselle. Kyräillään ja haetaan suosikkiasemia. Heitetään hiekkaan kollegan rattaisiin, kuiskitaan ja salaillaan.

Pekka kehittää johtoryhmätyöskentelyä perustanaan Patrick Lencionin ”Viisi toimintahäiriötä tiimissä” kirja ja sen opetukset. Lisäksi apuna on monia muita eri lähteistä ammennettua ja Pekan omiin kokemuksiin pohjautuvaa mallia hyvästä tiimityöskentelystä. Johtoryhmätyöskentelyn kehittäminen lähtee aina siitä, että Pekka tulee kuuntelemaan yhtä johtoryhmän istuntoa ja haastattelee sitten jokaista jäsentä kahden kesken. Tämän jälkeen Pekka tekee ehdotuksen varsinaisesta kehittämisohjelmasta.

Arvon myynti

Vaikka arvon myynti usein mielletään joidenkin ”hienompien” ja kalliimpien tuotteiden tai palvelujen myyntiin liittyväksi asiaksi, toimii sama periaate ihan yhtä hyvin vaikkapa urheiluvälinliikkeen lenkkarimyyjän kohdalla. Tämä saa myytyä arvokkaammat lenkkarit paremmalla katteella kuin naapurikaupan myyjä ihan vaan sillä, että herättää asiakkaassaan enemmän luottamusta ja solmii tämän kanssa asiantuntijasuhteen. Hän myös pystyy myymään tälle uuden juoksuasun ja -sukat, vaikkei tämä niitä ollut alun perin tullut ostamaankaan. Jatkossa asiakas tulee hakemaan samalta myyjältä myös uimahousut.

Em. viitaten, kaikki Pekan myyntivalmennukset ovat arvon myynnin valmennuksia. Mitä osa-aluetta painotetaan ja kuinka paljon harjoitellaan, riippuu asiakkaasta. Valmennusten osa-alueita voivat olla mm:

  • Oman myyntityön suunnittelu ja tehokas toteutus
  • Mielekäs prospektointi
  • Oman myyntilähtöaseman analysointi
  • Arvoa myyvä valmistautuminen
  • Kontaktin saaminen
  • Luottamuksen herättäminen ja kasvattaminen
  • Asiakkaaseen ja tämän tarpeisiin pureutuminen
  • Ajattelemaan pakottavat kysymykset
  • Myyntiargumentit ostoargumenteiksi
  • Kaupan clousaaminen
  • Vastaväitteiden ammattimainen käsitteleminen
  • Lisäarvoa tuottavat jatkotoimenpiteet

Neuvottelutaito

Pekan toteuttamissa neuvottelutaidon valmennuksissa seurataan löyhästi Harvardin Yliopiston neuvottelukonseptia, joka pitää sisällään seuraavat osa-alueet

  • Ihmiset ja ongelmat erikseen
  • Keskittyminen intresseihin, ei asemaan
  • Useiden eri ratkaisujen tuottaminen
  • Vaatimus objektiivisista kriteereistä
  • Paras mahdollinen sopimukseton ulospääsy

Jokainen osa-alue pitää sisällään paljon asioita ja niiden parissa voidaan viettää aikaa tarpeen mukaan. Taitava neuvottelija saavuttaa hyvän lopputuloksen ilman, että loukkaa vastapuolta tai antaa itse liikaa myönnytyksiä. Kaikki mainitut valmennusotsikot pitävät sisällään valtavan määrän yksityiskohtia ja toteutettavat kokonaisuudet ovat aina asiakkaan tilanteen mukaan räätälöityjä kokonaisuuksia, jotka saattavat keskittyä esim. johtamisessa muutosjohtamiseen tai myynnissä vaikkapa luottamuksen rakentamiseen. Ratkaisu riippuu aina tehtävästä lähtötilanneanalyysista ja asiakkaan kanssa käydystä keskustelusta sen suhteen, mitä tavoitellaan ja mikä on kriittisintä saada kuntoon. Kysykää tarjousta.

valmennus

”Olen tehnyt Pekka Paloheimon kanssa yhteistyötä kahteen eri otteeseen vuosien varrella. Ensin 2005 – 2008, jolloin Pekka valmensi yrityksemme myyntiä ja asiakaspalvelua useisiin eri leireihin rytmittyneessä kehittämisohjelmassa ja toisen kerran syksystä 2020, jolloin Pekka ensin sparrasi minua yrityksemme organisaatiomuutoksiin liittyneessä kehityshankkeessa. Tämän jatkeena Pekka toteutti yrityksemme johtoryhmälle vuosien 2021 – 2022 aikana kehittävään johtamiseen perustuvan valmennusohjelman, jonka palaute on ollut kautta linjan kiittävää. Pekan sitoutumisesta ja intohimoisesta suhtautumisesta kehitystyöhön on jäänyt erittäin positiivinen vaikutelma ja tulokset ovat olleet konkreettisia. Erityisesti olen pitänyt Pekan kiistämättömän ammattitaidon lisäksi siitä, että hän paneutuu tilaajan sen hetkiseen tilanteeseen ja räätälöi ratkaisunsa sen mukaan. Voin suositella Pekka Paloheimoa yhteistyökumppaniksi mille tahansa yritykselle, joka tarvitsee ulkopuolista apua johtamisen, myynnin tai asiakaspalvelun kehittämiseen. Samoin voin lämpimästi suositella Pekkaa coach:iksi kenelle tahansa johtajalle, joka kaipaa apua oman visionsa selkeyttämiseen.”

Juha-Pekka Olkkola; Toimitusjohtaja, Lomarengas Oy

”I`ve worked with Pekka for many years. Pekka has a strong knowhow of sales development and he can challenge traditional ways of thinking, and bring fresh thoughts in to developing modern sales culture. He can bring practice in to the development work and vivify the solutions of challenges with excellent examples – an important skill, when one wants to create an atmosphere of success and enthusiasm in to a company.”

Esa Rautalinko; President and CEO at Patria

”Olemme tilanneet Pekalta jo vuosia myyjien valmennusohjelmia ja olleet saamaamme erittäin tyytyväisiä. Myös osallistujilta saamamme palautteet ovat olleet kiittäviä.  Pekan kanssa tehtävässä yhteistyössä olemme pitäneet hänen sitoutuneisuudestaan, myynti- ja valmennusosaamisestaan ja kyvystään jatkuvasti uudistaa palveluaan. Valmentajana Pekka on innostava ja suorapuheinen ja myynnin kentän hän hallitsee myyjän pipeline managementista asiakkaan kanssa käytävään vuorovaikutukseen suvereenisti. Voin lämpimästi suositella Pekkaa yhteistyökumppaniksi mille tahansa myyntinsä ja myyjiensä kehittämisestä kiinnostuneelle yritykselle.”

Tomi Raekannas; Commercial Operations. Volvo Car Finland Oy Ab

”Osallistuin kaksipäiväiseen Tiiminvetäjät Valmennusohjelmaan joka tarjosi poikkeuksellisen hyvät eväät ja uusia näkökulmia omaan työskentelyyni. Opetus oli toteutettu monipuolisesti sisältäen teoriaa ja käytännönharjoituksia, joka takasi mielenkiinnon säilymisen aiheeseen koko koulutuksen ajan. Pekan koulutuksesta huokuu vuosien kokemus ja hän saa koulutettavan uskomaan omaan tekemiseensä tarjoten työkalut hankalienkin ongelmatilanteiden ratkaisuun.”

Heidi Sillanpää, Tiiminvetäjä, Käyttöauto Oy Tampere

”Olen ollut Pekan valmennuksessa pariin otteeseen. Ensimmäisessä sessiossa Pekka valmensi meidän koko Lomarengas tiimiä kohti yhteistä tulevaisuutta. Valmennus koski lähinnä muutostilanteiden hallintaa, sillä organisaatiossa oli tapahtunut useita yritysostoja, henkilökuntaa oli tullut lisää ja eri toimintamallien yhteensovittaminen oli haastavaa. Pekka koutsasi hienosti koko ryhmän ja löysimme yhteisen punaisen langan, toimintamallit ja kulttuurin. Toisessa sessiossa Pekka koutsasi Lomarenkaan esihenkilöitä kohti tulevaa, sillä yrityksen toimitusjohtajavaihdos oli tulossa. Erilaiset ”leirit”, eri ympäristöissä loivat hienot puitteet. Lisäksi ”sorvasimme” ajatukset ja ideat ”Kehittävä Johtajuus” koulutusteemalla omaa toimintaympäristöämme ajatellen. Leirien aikana kaikille tuli kristallin kirkkaaksi se, minkälainen ja mitkä asiat ovat tärkeitä yrityksemme, esihenkilöiden ja koko henkilökunnan kannalta tulevaisuudessa. Lisäksi kaikki toimenpiteet edesauttaisivat sitä, että uudella toimitusjohtajalla olisi mahdollisimman ”helppo” aloittaa pesti Lomarenkaan palveluksessa”

Marko Säkkinen, Hankintajohtaja/CPO. Lomarengas Oy

”Osallistuin Pekan pitämälle Developmental Leadership / Kehittävä johtajuus – valmennuskurssille.
Alku oli teoriapainotteista ja myöhemmin saimme tehdä käytännön harjoitteita sopivassa suhteessa. Lisäksi Pekan omakohtaiset kertomukset olivat mielenkiintoisia ja toivat valmennukseen rennon tunnelman.”

Juha Köngäs, porauksen vuorotyönjohtaja, Boliden Kevitsa Mining Oy